Cart 0
Cart 0
 
Nour Kalash.jpeg
 

NOUR KALASH

Nour Kalash kom til Norge i 2015 fra Syria. Hun er en ung muslimsk kvinne som ønsker å være et eksempel for andre innvandrerkvinner i Norge gjennom kunsten, og bidra i samfunnsdebatten.

Nour er utdannet skulptør fra Technical Institute of Applied Art i Damaskus i Syria, og har hatt flere separat- og gruppeutstillinger i Damaskus, Beirut og Kristiansand. I tillegg har hun en skulptur “Woman” på nærmere 3 meter installert på fast basis i Damaskus.

Nour arbeider med flere ulike materialer, hvor bronse og tusj er hennes favoritter akkurat nå. Hun ønsker å satse og utvikle seg videre kunstnerisk gjennom skulptur og tegning her i Norge. Hun ønsker å bruke kunsten til bearbeidelse og kanalisering av inntrykk og opplevelser fra krigen og reisen fra Syria. Å miste alt, men samtidig ha håpet om et nytt liv i et annet land gjør noe med deg. Hvordan dette vil påvirke henne i det kunstneriske uttrykket ønsker hun å utforske og arbeide videre med.


 
 
 
© Demokraten / Patrick Pedersen

© Demokraten / Patrick Pedersen

 

Ronny Bank

Ronny Bank (født 14.10.1971) er en norsk billedkunstner med kunstnernavnet «Bank!», oppvokst i Drammen. Han har i dag sine arbeidslokaler sentralt i Drammen sentrum.

Ronny Bank er utdannet illustratør og reklametegner fra Westerdals Reklameskole i Oslo, og kunst/design ved Birmingham Institute of Art and Design i England. Han er delvis selvlært som maler, og har arbeidet med kunst på heltid siden 2005. Han ble medlem av Norske Billedkunstnere i 2001. I perioden 2004–2007 var han styreformann i kunstnergruppen STAG!

Bank betegnes som en popmodernistisk kunstner med Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Per Kleiva og andre popartkunstnere som sine inspirasjonskilder. Han jobber i en stilren linje med akryl som sitt medium, noe som passer kunstnerens særegne uttrykk enten han jobber med portrett, akt, landskapsmotiver eller mer tegneseriebaserte motiver.

Banks statement: Jeg blir ofte stilt spørsmålet «Hvorfor maler du Mikke Mus & Fantomet?»…
 
Og svaret mitt går som følger:
Jeg jobber ikke MED verken Mikke Mus, Fantomet, Lynvingen eller noen av de andre kjente tegneseriefigurene, men med betydningen tegneserienes verden hadde og har hatt på meg gjennom barndommen. Hvilken betydning de fortsatt har på meg? Følelser de vekker? Glemte minner? Fantasiene jeg den gang gikk rundt med? Og kanskje viktigst av alt – hva som fortsatt er igjen av meg, den originale meg, fra den gang da.. 
 
Tenk bare på hvor stor betydning dette, tegneseriene, har hatt på mennesker! At selv nå, 50 år etter sin død, er Walt Disney kanskje det fremste symbolet på amerikansk kultur, og det ville i det hele tatt vært vanskelig å forestille seg en verden uten det han og andre med ham skapte. Deres verden, formet min verden!


 
 
 
© Skedsmo Kunstforening

© Skedsmo Kunstforening

 

rino larsen

Rino Larsens bilder er ofte fargesterke og energiske. Temaene i hans bilder er inspirert av livsglede, kjærlighet, energi og undring. Komposisjonene er sammensatte og i mange av dem ligger det skjulte elementer og budskap man ikke alltid opplever uten å studere nøye.

Larsen er bosatt og arbeider ved Lillestrøm.  Med en lang bakgrunn som illustratør og designer bruker han erfaringene bevisst i omgang med både farger, det figurative og det abstrakte. Han har hatt en rekke utstillinger og har på kort tid fått et stort publikum.

– Mine bilder blir til i rommet mellom det tilfeldige og det kontrollerte. Jeg jobber hovedsakelig innen tre kategorier; trykk, akrylmaleri og mixed media. Eksperimenteringen i de forskjellige teknikkene gjør at jeg kan ta med enkelte kunnskaper fra en teknikk og over i en annen.
Uansett hvilken av de tre kategoriene han jobber i er han opptatt av håndverkmessige kvaliteter og at resultatet har hans "DNA".  

– Jeg liker å “leke” med maleriet og fremstilling av bilder. Det blir ofte en blanding av stilarter og sjangere og resultatene kan av og til bli ganske surrealistiske.  Av og til henter jeg inspirasjon fra hippienes idealer, av og til fra moderne urbanitet og popkultur. Jeg følger ingen skjema eller regler, men eksperimenterer meg frem fra bilde til bilde. Jeg er opptatt av farger og hvordan de virker i samklang - og hvordan de bringer frem forskjellige følelser.

Larsen er innkjøpt av en rekke selskaper og offentlige institusjoner. Blant annet: Politidirektoratet, Akershus Universitetssykehus, Forsikringsselskapet KNIF Trygghet, Statens Vegvesen, Husebyjordet omsorgsboliger, Advokatselskapet Mageli, Advokatkontoret Halvorsen & Co AS, Skedsmo Kommune m.m.


 
 
 
© Fineart

© Fineart

 

Dzevad Handzic

Dzevad Handzic (født 1956) er fra Kulen Vakuf i Bosnia og Hercegovina, og har utdannelse fra kunstakademiet i Sarajevo. Etter endt utdannelse jobbet han som kunstlærer i grunnskole og videregående skole, ved siden av sitt arbeid som kunstner. Handzic er en kunstner som behersker ett utall grafiske teknikker, i tillegg til malerier, tegning, collager og skulptur.

Frem til 1987 jobbet han strengt figurativt, med hovedfokus på kvinnelige portretter. Han har inntil nylig arbeidet i ny-klassistisk stil, med fokus på portretter, collager og lignende. Bildene som Handzic arbeider med nå er ofte motiver hentet fra Oslo som fanger urbane øyeblikk i bybildet. Ideen fikk han fra sitt arbeid med illustrasjoner for barn hvor illustrasjonene nettopp var malt på denne måten – grå bakgrunn med enkelte innspill i kraftige farger.

Som han selv sier så kommer inpirasjonen til bildene hans fra «hans egen verden». Livet hans består av maling og han tenker på dette 24 timer i døgnet, ideene kan komme fra alt som omslutter han i hverdagslivet eller fra en oppdiktet fantasiverden. Handzic har også skrevet to romaner og illustrert en barnebok.